[ ARTICLE · 18.06.2026 ]
OpenAI מגישה בקשת IPO משל עצמה — מבחן התיאבון הגדול של שוק ה-AI
במשך שנים, OpenAI הייתה החברה הפרטית המדוברת בעולם — והסמל המסחרי של מהפכת ה-AI. ב-9 ביוני 2026 היא הגישה רשמית בקשת IPO ל-SEC. אבל הפעם, בניגוד לכל מהלך קודם, היא לא לבד: ממול לה עומדת Anthropic שהגישה את ה-S-1 שלה שמונה ימים קודם. חלון ההנפקות הזה הוא מבחן קיומי לשווי של AI כתעשייה — והפעם הראשונה שהמספרים האמיתיים של OpenAI ייחשפו לציבור.
שמונה ימים שמשנים את כללי המשחק
ההגשה של OpenAI ב-9 ביוני 2026, שמונה ימים אחרי Anthropic, אינה צירוף מקרים. זוהי חזית חדשה בתחרות בין שתי חברות ה-AI הגדולות בעולם — רק שהפעם הזירה היא לא שוק המוצר אלא שוק ההון. כששתי חברות בשווי של כטריליון דולר מתחרות על כסף של אותם משקיעים מוסדיים, המשמעות היא שהשוק יצטרך להכריע מי ראויה למכפיל הגבוה יותר.
לפי דיווח Reuters, החלון הזה עשוי ליצור 'שלישייה' של הנפקות AI בשווי טריליון בזמן קצר (כולל שחקניות נוספות שמתכוננות ל-IPO). זהו תרחיש שאין לו תקדים בשום תחום טכנולוגי אחר בהיסטוריה האחרונה.
הרקע: ממעבדה ללא כוונת רווח לטריליון דולר
כדי להעריך את גודל המהלך, כדאי להיזכר בנקודת הפתיחה. OpenAI התחילה את דרכה כמעבדת מחקר עם מבנה של 'ללא כוונת רווח', ובמשך כעשור עברה כמה סבבי תמחור מחדש — כל פעם בשווי גבוה יותר, ותמיד כשחקנית פרטית שהמספרים שלה נשארים חלקית מחוץ לעין הציבור. ה-IPO הזה סוגר את הפער הזה: לראשונה, מאזן, הכנסות וכיוון ייחשפו במלואם לשוק.
המסלול עצמו הוא חלק מהסיפור. שוויה של OpenAI עלה מספר פעמים ברצף סבבי גיוס, ובכל פעם השאלה הייתה אם הקפיצה מוצדקת. עכשיו השוק הציבורי יקבל הזדמנות לענות על השאלה הזו בעצמו — לא דרך דליפות ודיווחי צד-שלישי, אלא דרך S-1 רשמי. זה הופך את ההנפקה לא רק לאירוע פיננסי אלא לרגע של חשיפה.
מדוע OpenAI יוצאת עכשיו?
השאלה המרכזית היא למה עכשיו. התשובה טמונה במומנטום: OpenAI רוצה לממש את שיא תיאבון השוק ל-AI בזמן שהוא עדיין קיים. שוויה עלה מספר פעמים ברצף סבבי גיוס, ChatGPT עדיין מוביל את שוק ה-assistants (אם כי נתח השוק שלו ירד מתחת ל-50% לראשונה), והשוק הציבורי עדיין צמא לחשיפה ל-AI. חלון הזדמנויות כזה לא בהכרח יישאר פתוח לנצח.
גם ל-Anthropic יש קונפליקט אינטרסים ברור ביציאה מוקדמת: היא רוצה להקדים את OpenAI כדי לאסוף את ההון 'הקל' ביותר לפני שהמתחרה תופסת חלק גדול ממנו. זו הסיבה שהיא הקדימה את ההגשה בשמונה ימים — ולא המתינה לחלון מאוחר יותר.
יש כאן גם שיקול פנימי. ככל ששווי AI עולה, כך עולה גם הלחץ להראות שהוא נשען על משהו מוצק. ה-S-1 של OpenAI הוא ההזדמנות שלה לענות על שאלות שנשאלו שנים — מי משלם, כמה, והאם עקומת ההכנסות מצדיקה את המכפיל. לדחות את הרגע הזה רק מגדיל את הסיכון שהתשובות יגיעו בתנאי שוק פחות טובים.
מאזן 'אטום' ועסקים מסתוריים
אחד הנרטיבים שמלווים את OpenAI כבר שנים הוא שהמאזן שלה אטום יחסית — עם דיווחים תקופתיים על הכנסות גבוהות בצד עלויות compute עצומות, ושאלות על שוליים אמיתיים. Fortune אפיין ביוני את העסקים שלה כ'מסתוריים' — בדיוק הסוג של חוסר ודאות ש-IPO אמור לפתור, אבל גם סוג שיכול להדאיג משקיעים אם התמונה שתיחשף תהיה פחות ורודה מההערכות.
הנקודה הזו חשובה כי היא מסבירה את העניין הציבורי ב-S-1. לא מדובר רק בעוד הנפקת טק; מדובר ברגע שבו אחת החברות המשפיעות בעולם חייבת להניח את הקלפים על השולחן. כל מי שעוקב אחר AI — מתחרות, משקיעים, רגולטורים, מפתחים — יקרא את התיק הזה בעין בוחנת.
המשוואה האסטרטגית
כדי להבין את המשמעות, כדאי לראות את שלוש החזיתות שנפתחות במקביל:
הסיכון: רווית שוק
הסיכון המרכזי בחלון ההנפקות הזה אינו בחברות עצמן, אלא בכמות ההון שהשוק מסוגל לספוג. כששתי חברות AI בשווי טריליון דולר יוצאות בזמן קצר, הן מתחרות על אותו מאגר משקיעים מוסדיים — קרנות פנסיה, תעודות S&P 500, וקרנות גידורות שמנהלות חשיפה טכנולוגית. אם הביקוש לא יספיק לשתיהן, התוצאה תהיה לחץ מחירים כלפי מטה על שתיהן.
הבעיה מחריפה בגלל קורלציית סיכון: אם אחת ההנפקות תיכשל או תרד במחיר בימים הראשונים, היא עלולה להדביק את השנייה — מה שיצור אפקט דומינו שלילי שיכול לקרר את כלל שוק ה-AI הפרטי. זו הסיבה שהמבחן הזה מתואר כ'המכריע ביותר' בתולדות שוק ה-AI.
המתחרות כבר לא רק מאחור
ה-IPO מגיע גם על רקע של שחיקה בפסגה. לראשונה, נתח השוק של ChatGPT ירד מתחת ל-50% — כש-Gemini (662 מיליון משתמשים) ו-Claude (245 מיליון) סוגרים פער. ChatGPT עדיין מוביל עם יותר מ-1.1 מיליארד משתמשים חודשיים, אבל המגמה כבר לא חד-כיוונית. זה לא מכשיל את ה-IPO, אבל זה מסבך את הסיפור של 'מובילה מוחלטת' ש-OpenAI יכולה לספר למשקיעים.
במקביל, שוק המוצר עצמו בתזוזה: SpaceX רכשה את Cursor תמורת 60 מיליארד דולר והזרימה אותה למחנה xAI, Anthropic סגרה Series H של 65 מיליארד, והקרב על כלי הקידוד האגנטיים רק מתהדק. השאלה שהשוק יצטרך לענות עליה היא אם OpenAI מצויה בשיא, או שמא זו הנפקה בראש עקומה שכבר מתחילה להתיישר.
המשמעות לעשור הבא של AI
מעבר לסכומים, המבחן הזה קובע את המכפיל שלפיו יוערכו כל שאר חברות ה-AI הפרטיות — Cursor (שנרכשה על ידי SpaceX תמורת 60 מיליארד דולר), Mistral, xAI, Perplexity, DeepSeek, ועוד עשרות חברות. אם OpenAI ו-Anthropic ייצאו במכפילים גבוהים, הן יפתחו שער לסבבי גיוס ענקיים בשוק הפרטי. אם ייצאו באכזבה, הן עלולות לקרר את כלל האקוסיסטם.
זו הסיבה שכל עיניי התעשייה נשואות לאוקטובר-נובמבר 2026, החלון שבו שתי ההנפקות צפויות להתמחר סופית. התוצאה תקבע לא רק את עתיד שתי החברות, אלא את המסלול של AI כתעשייה לעשור הבא.
מה זה אומר למפתחים ולבונים?
מעבר למשקיעים, ל-IPO יש משמעות גם למי שבונה על OpenAI. חברה ציבורית כפופה ללחץ רבעוני, והמוצרים שמייצרים הכנסה — API, ChatGPT, Codex — יקבלו עדיפות ברורה. זה יכול להיות חדשות טובות ליציבות של השירותים המרכזיים, אבל גם אומר שהחלפות דגמים (כמו הוצאת GPT-5.2 מ-ChatGPT ב-12 ביוני, והוצאת GPT-4.5 שסוגרת את עידן GPT-4) יישארו חלק קבוע מהשגרה.
ברמה הפרקטית, כדאי להתכונן לעולם שבו ה-API של OpenAI הוא מוצר ציבורי-נסחר, עם שקיפות גבוהה יותר על כיוונים ותמחור — אבל גם עם לוח שעון רבעוני שדוחף למונטיזציה. מי שבונה pipeline קריטי על GPT כדאי שיקרא את ה-S-1 כשייחשף: הוא ייתן אינדיקציה לאילו מוצרים OpenAI מתכננת להתחייב, ואילו עלולים לעבור למצב תחזוקה.
כשהחברה שהמציאה את עידן ה-ChatGPT והמתחרה הישירה שלה יוצאות לשוק ההון באותו חלון, המחיר שהשוק ישלם הוא כבר לא רק עסק בין שתי חברות — הוא רפרנדום על השווי של AI כולו.
השורה התחתונה: הגשת ה-IPO של OpenAI ב-9 ביוני 2026, שמונה ימים אחרי Anthropic, פותחת חלון חסר תקדים שבו שתי חברות AI בשווי טריליון דולר יתחרו על אותו הון משקיעים — ברגע שבו המאזן ה'מסתורי' של OpenAI ייחשף לראשונה. התוצאה תקבע את המכפיל של כל שוק ה-AI הפרטי, ותהיה המבחן המכריע של תיאבון השוק הציבורי כלפי התחום.
נקודות עיקריות
- OpenAI הגישה בקשת IPO ל-SEC ב-9 ביוני 2026, שמונה ימים אחרי Anthropic, לפי דיווח Reuters.
- חלון חסר תקדים: שתי חברות AI בשווי פוטנציאלי של כטריליון דולר מנסות לצאת לשוק ההון הציבורי בזמן קצר.
- המהלך מתואר כמבחן המכריע ביותר של תיאבון משקיעים כלפי AI צומח — התשובה תקבע את העשור הבא של שוק ההון בתחום.
- ההגשה מגיעה אחרי שנים שבהן OpenAI הייתה החברה הפרטית המדוברת בעולם, עם שווי שעלה מספר פעמים ברצף סבבי גיוס.
- השאלה האסטרטגית המרכזית: האם שוק ההון יכול להכיל שתי חזיתות AI בשווי טריליון במקביל, או שהמשקיעים יאלצו לבחור צד.
- מקורות בשוק מציינים שמאזן ה-AI של OpenAI עדיין אטום יחסית — מה שהופך את ה-S-1 לחשיפה הרשמית הראשונה של המספרים האמיתיים.
- הסיכון הגדול ביותר הוא רווית שוק: אם שתי ההנפקות יצאו בחלון קצר ויתחרו על אותו הון, כישלון של אחת עלול להדביק את השנייה.
שאלות נפוצות
מתי OpenAI הגישה את בקשת ה-IPO?
OpenAI הגישה בקשת IPO ל-SEC ב-9 ביוני 2026, שמונה ימים אחרי ההגשה הסודית של Anthropic ב-1 ביוני. הדיווח פורסם לראשונה על ידי Reuters.
למה ההגשה הזו משמעותית יותר מ-IPO רגיל?
כי היא פותחת חלון חסר תקדים שבו שתי חברות AI בשווי פוטנציאלי של כטריליון דולר מנסות לצאת לשוק ההון הציבורי בזמן קצר. המהלך מתואר כמבחן המכריע ביותר של תיאבון משקיעים כלפי AI צומח.
באיזה שווי OpenAI צפויה לצאת ל-IPO?
השווי המדויק ל-IPO טרם נחשף רשמית, אך הוא צפוי לנוע באזור הטריליון דולר, בהתבסס על סבבי הגיוס האחרונים של OpenAI. השווי ייקבע סופית רק בשלב ה-roadshow ותמחור המניה.
מה הקשר בין ה-IPO של OpenAI לזה של Anthropic?
ההגשה של OpenAI הגיעה שמונה ימים אחרי Anthropic, ושתיהן מכוונות לחלון הנפקות קרוב. זה יוצר דינמיקה של תחרות ישירה על כסף משקיעים — שאלה שלא הייתה קיימת כשאחת מהן הייתה פרטית.
מה הסיכון בחלון ההנפקות הזה?
הסיכון המרכזי הוא רוויית שוק: אם שתי הנפקות AI בסדר גודל כזה יוצאות בזמן קצר, הן עלולות להתחרות על אותו מאגר משקיעים וללחוץ את מחירי המניות כלפי מטה. כישלון של אחת עלול להדביק גם את השנייה.